والفجر ۲ (مرحله دوم)

عملیات والفجر۲

مرحله دوم عملیات

‏دومین مرحله از عملیات، در نخستین ساعات بامداد ۱۴/۵/۶۲ با رمز مقدس‌«یاالله، یاالله، یاالله» آغاز می شود که با هجوم بی‌امان رزمندگان، ارتفاعات «گردمند» در فاصله ۱۹‏کیلومتری مرز و۱۴ کیلومتری پادگان حاج عمران آزاد و به نام “حمزه سیدالشهدا” نامگذاری می‌شود. رزمندگان، از این ارتفاعات بر تنگه دربند در منطقه چومان مصطفی مسلط و مشرف ‏می‌شوند و با تسلط بر این ارتفاعات مهم، جاده رواندوز در یک قدمی سقوط قرار می‌گیرد.

‏در بحبوحه تبلیغات دروغین رادیو بغداد، قوای اسلام دامنه تهاجمات خود راگسترش داده و مقر تیپ ۹۱ ‏پیاده عراق را واقع در اطراف ارتفاعات حمزه سیدا لشهداء مورد تهاجم سخت قرار می‌دهند و پس از یک نبرد بی‌امان، این مقر را نیز از دست عراقی‌ها خارج می‌کنند.

با ادامه‌عملیات پیروزمندانه والفجر ۲ در این منطقه، دشمن ضربات و تلفات سنگینی را متحمل می‌شود. در این عملیات ارتفاعات اطراف ارتفاع سیدالشهداء آزاد و به اسم «شهید صدر» نامگذاری می‌شود.

در آزادسازی این مناطق، نیروی هوایی و هوانیروز با سرکوب دشمن، ‌توانمندی و قابلیت بالای خود را به نمایش می‌گذارند و با تمام قوا رزمندگان را پشتبانی و حمایت می‌کنند.
پس از دو هفته نبرد سنگین و علی‌رغم پاتک‌های مکرر ارتش عراق برای بازپس‌گیری مناطق از کف داده، پیروزی قطعی رزمندگان اسلام محرز می‌شود و در پایان، بخشی از جاده مهم پیرانشهر – رواندوز هم به تصرف کامل در می‌آید.

پس از دو هفته نبرد سنگین وعلی رغم پاتکخای مکرر ارتش عراق برای بازپس گیری مناطق از کف داده، پیروزی قطعی رزمندگان اسلام محرز می شود ودر پایان، بخشی از جاده مهم پیرانشهر-رواندوز هم به تصرف کامل درمی آید.

پیروزی وتثبیت مواضع تسخیر شده در عمق خاک عراق در این عملیات توسط نیروهای ایرانی، بار دیگر رژیم بعثی عراق را به لحاظ نظامی و سیاسی دچار بحرانی سخت وجبران ناپذیر می کند.

این عملیات نشان داد که نیروهای اشغالگر عراق در هیچ نقطه ای از سرزمینهای اشغال شده ایران( از غرب تا جنوب) مصون از حملات قوای ایرانی نیستند.

نتایج عملیات :

مناطق آزاد شده:

ارتفاعات مهم آزادی ( کینگ)، ۲۱۲۰،۱۹۷۰ در عمق خاک عراق. ارتفاعات تایچی کوران، ارتفاع۲۰۶۲، شرقانان کوه، رسول، برزمین، گیردو. روستاهای زینو، ممی خان، رایات و شیودرش. پادگان حاج عمران، تنگه چومان مصطفی و تنگه دربند. آزادی ۶۰ پایگاه دشمن در منطقه عملیاتی.

وسعت منطقه آزادشده : ۲۰۰ کیلومتر مربع.

تجهیزات منهدم شده دشمن: ۵ فروند هواپیما. ۴۰ دستگاه تانک ونفربر.۴۵ دستگاه خودرو حامل مهمات ودهها خودرو دیگر. چندین قبضه سلاح سنگین ونیمه سنگین.

یگانهای منهدم شده دشمن: گردانهای ۱و۳و۵ از تیپ۹۱ پیاده. دو گروهان از تیپ ۶۱ نیروهای مخصوص. یک گردان از تیپ ۶۶ نیروی مخصوص. گردان دوم از تیپ ۵ پیاده. یک گروهان کماندویی از تیپ ۶۰۴ پیاده. گردان۳ از تیپ ۶۵ نیروی مخصوص.

غنایم : ۲۰ دستگاه تانک ونفربر. ۱۲ قبضه انواع مختلف توپ. ۵۰ دستگاه خودرو نظامی. چندین دستگاه خودرو مهندسی. صدها قبضه انواع سلاح سبک ونیمه سنگین از جمله تیربار و خمپاره انداز. دهها دستگاه تفنگ ۱۰۶ میلیمتری.

تعداد کشته و زخمی دشمن : بیش از ۴۰۰۰ نفر.

تعداد اسرا : ۲۰۰ نفر.

بازتاب ودستاوردهای عملیات والفجر۲

پس از عملیات محرم، دشمنان ایران اسلامی بر این باورند که به خاطر هوشیاری عراق به لحاظ بهره گیری از سازمانهای جاسوسی و ماهواره های مختلف، ایران دیگر نمی تواند تحرکی در جبهه ها صورت دهد. اما در میان بهت وناباوری دوست ودشمن، رزمندگان اسلام، جبهه ای بس مهم را در غرب علیه دشمن می گشایند و با تهاجم گسترده با شرایط مکانی دشوار، تا عمق خاک عراق نفوذ می کنند و بار دیگر توانمندی قوای اسلام را در مقابل ادعاهای کذب و تبلیغات دشمن به منصه ظهور و نمایش می گذارند.

روزنامه گاردین از قول رادیو بی بی سی:

((عراق انتظار دارد که حمله جدید ایران در پایان ماه رمضان آغاز شود، اما ظاهرا رژیم ایران مایل نیست درحالی که عملیات نظامی اش علیه کردهای ایران ( کومله ودمکرات و …) هنوز ادامه دارد، حمله به عراق را آغاز کند.)) (۲۶/۴/۶۲)

طه یاسین رمضان ( رادیو رژیم اسراییل):

(( ارتش عراق برای در هم کوبیدن تجاوز جدید ایران آمادگی کامل دارد.)) (۲۶/۴/۶۲)

رادیو آمریکا (ساعاتی قبل از عملیات):

(( عراق می تواند هر گونه تهاجم عمده ایران را در جبهه های شمالی و مرکزی و جنوبی دفع کند. از این گذشته آنها تردید دارند که ایران نیروی کافی برای حمله ای همزمان در سه جبهه در اختیار داشته باشد.)) در میان هجوم تبلیغاتی غرب و حمایت همه جانبه آنها از رژیم عراق رزمندگان اسلام دست به یورش گسترده می زنند و با نفوذ به عمق خاک دشمن و تصرف اهداف از پیش تعیین شده، دشمن را وادار به اعتراف ضمنی به شکست خود می کنند.

لطیف جاسم وزیر اطلاعات عراق:

((وزیر اطلاعات عراق یک ابر قدرت جهانی را به کمک به ایران در تدارک دیدن عملیات مربوط به والفجر ۲ متهم ساخت. وزیر اطلاعت بی آنکه از ابرقدرت مزبور نامی ببرد، گفت: در جریان حمله اخیر، حزب کمونیست عراق به حکومت آیت الله خمینی کمک کرده است!)) (۸/۵/۶۲)

رادیو لندن:

((جامعه بین المللی وظیفه دارد که با توسل به زور، ایران را مجبور به ختم جنگ کند.)) برای جلوگیری از رسوایی بیشتر صدام، شیوخ منطقه به یاری او می شتابند و با مطرح نمودن ادعای واهی خرید اسلحه توسط ایران از اسرائیل غاصب، تلاش می کنند پیروزی عملیات را تحت الشعاع قرار دهند.

رادیو ریاض:

(( امروز منابع مطبوعاتی در پاریس گفتند تهران برای ادامه جنگ به خرید اسلحه از تل آویو ادامه می دهد.)) (۱۱/۵/۶۲)

تلویزیون بغداد:

ارتفاعات گردمند طی یک نبرد سخت به دست قوای ایران افتاد، اما قله های همجوار در دست عراق است.))

رادیو آمریکا:

(( ایران به سهم خود اظهار می دارد شب چهارشنبه در منطقه پیرانشهر در کردستان، عملیات موفقیت آمیزی انجام داده وطی آن صدها عراقی را کشته و یا زخمی کرده است.))

رادیو بی بی سی:

((در ایران رژیم جمهوری اسلامی اعلام داشت که درحملات تهاجمی اخیر خود به مهمترین هدفش دست یافته است و یک پادگان عراقی را در منطقه کوهستانی مرز دو کشور تسخیر کرده است. بنا به گزارش رادیو ایران، نیروهای ایرانی پادگان حاج عمران رادر غرب پیرانشهر اشغال کرده اند.)) (۹/۵/۶۲)

عملیات والفجر۲ با دستاورد موفق و بارز، خواب راحت را از رژیم صدام عفلتی باز ستاند.عملیات والفجر۲ قدرت و توان ایران را در جنگ کوهستانی و ضعف ارتش عراق را در این قبیل عملیاتها آشکارا نشان می دهد. جمهوری اسلامی ایران با این حمله علاوه بر پاکسازی عناصر ضدانقلاب داخلی در آنجا، امنیت خطوط انتقال نفت عراق را به ترکیه تهدید می کند.

این عملیات همچنین ثابت می کند که ایران در مقابل تاکتیکهای جدید به کار گرفته شده توسط دشمن، میتواند دست به ابتکار متقابل بزند و با حرکتی غیر قابل پیش بینی، دشمن را همواره در خوف وهراس نگه دارد.

نقشه عملیات

دفاع مقدس,هفته دفاع مقدس,عملیات,عملیات زمینی,عملیات های دفاع مقدس,سپاه پاسداران,ایران,نقشه عملیات,بی بی سی,والفجر

 

 

About مدیر اصلی