تکمیلی کربلا ۵

عملیات تکمیلی کربلای ۵ :
جبهه : جنوب موقعیت : شلمچه
تاریخ : ۳ تا ۱۳/۱۲/۱۳۶۵
نوع تک : نیمه گسترده
فرماندهی : سپاه سازمان : سپاه
استعداد نیروهای درگیر : ایران : ۳۰ گردان پیاده
عراق : ۸۰ گردان پیاده ، زرهی ، مکانیزه و کماندویی و ۱۰ گردان توپخانه
هدف عملیات : ترمیم خطوط خودی در غرب نهر جاسم جهت تکمیل عملیات کربلای ۵
تلفات انسانی عراق : ۱۰۲۶۵ نفر
توضیحات : در شرایطی که هنوز عملیات کربلای پنج کاملاً پایان نیافته بود ، به علت خستگی و تلفات نیروهای خودی ، خط جبهه در غرب نهر جاسم کامل نشده بود ، بنابراین با سازماندهی مجدد گردان هایی که هنوز توانایی عملیاتی داشتند ، برای حمله اقدام گردید و خط مورد نظر با عقب راندن قوای عراقی تشکیل شد .

در راس‌ اهداف‌ عملیات‌ تکمیلی، پنج‌ هدف‌ عمده‌ قرار داشت:
تکمیل‌ و ترمیم‌ خط‌ پدافندی‌ خودی‌ در نهر جاسم.
توسعه‌ و تثبیت‌ نهایی‌ سر پل‌ منطقه‌ غرب‌ نهر جاسم‌ و پیشروی‌ عمده‌ به‌ سوی‌ کانال‌ زوجی.
تصرف‌ مجدد سر پل‌ غرب‌ کانال‌ ماهی‌ و گرفتن‌ جناح‌ اساسی‌ از دشمن.
حضور موثر و تهدید منطقه‌ استراتژیک‌ شرق‌ کانال‌ زوجی.
انهدام‌ بخشی‌ وسیع‌ از امکانات‌ و نفرات‌ دشمن.

در عملیات‌ کربلای‌۵ بیش‌ از۸۰ فروند هواپیما،۷۰۰ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر،۲۵۰ قبضه‌ توپ‌ صحرایی‌ و ضدهوایی، صدها قبضه‌ انواع‌ ادوات‌ نیمه‌ سنگین،۱۵۰۰ دستگاه‌ خودرو، دستگاه‌ انواع‌ ادوات‌ مهندسی‌- رزمی، مقدار زیادی‌ سلاح‌ سبک‌ و مهمات‌ دشمن‌ منهدم‌ شد.

همچنین‌ در این‌ عملیات‌۸۱ تیپ‌ و گردان‌ مستقل‌ دشمن‌ منهدم‌ و۳۴ تیپ‌ و گردان‌ نیز آسیب‌ کلی‌ دید. تعداد کشته‌ و زخمی‌ها و اسرای‌ عراق‌ بالغ‌ بر۴۲۷۰۰ تن‌ بود. علاوه‌ بر آن‌۲۲۰ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر،۵۰۰ دستگاه‌ خودرو،۸۵ قبضه‌ انواع‌ توپ، هزاران‌ قبضه‌ سلاحهای‌ سبک‌ و سنگین‌ و مقدار زیادی‌ مهمات‌ نیز به‌ غنیمت‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمد.

در این‌ عملیات‌ بزرگ‌ و طولانی‌ که‌ با سنگین‌ترین‌ و بیشترین‌ پاتک‌های‌ دشمن‌ توام‌ بود، چندین‌ تن‌ از فرماندهان‌ برجسته‌ ایرانی‌ مانند «حسین‌ خرازی» فرمانده‌ لشکر۱۴ امام‌ حسین از اصفهان، «یدالله‌ کلهر» قائم‌مقام‌ لشکر۲۷ محمد رسول‌ الله از تهران، «حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ عبدالله‌ میثمی» مسؤ‌ول‌ حوزه‌ نمایندگی‌ حضرت‌ امام در قرارگاه‌ خاتم‌ الانبیأ، اسماعیل‌ دقایقی‌ فرمانده‌ لشکر۹ بدر، هاشم‌ اعتمادی‌ فرمانده‌ تیپ‌ امام‌ حسن، محمدعلی‌ شاهمرادی‌ فرمانده‌ تیپ‌۴۴ قمر بنی‌هاشم، حاج‌ قاسم‌ میرحسینی‌ قائم‌مقام‌ لشکر۴۱ ثارالله، محمد فرومندی‌ قائم‌مقام‌ لشکر۵ نصر و… به‌ شهادت‌ رسیدند.

تاریخچه

لحظه های حضور در عملیات کربلای ۵ (مرحله تکمیلی)

۶۵/۱۱/۱۶:از زمان شروع مرخصی تا امروز بچه‌های گردان جمعی به زیارت خانواده شهداء رفتند.
۶۵/۱۱/۱۸:ساعت ۱۶ گردان با سه دستگاه اتوبوس و یک وانت کاروانی به مشهد رفتند.
۶۵/۱۱/۲۰:امشب مراسم دعا در هتل در یکی از اتاقها برقرار بود و بچه‌ها یک میثاق‌نامه نوشتند و امضاء کردند که تا آخر پای امام و جنگ بایستند.
۶۵/۱۲/۶:پس از مدتی تاخیر مراحل تکمیلی عملیات کربلای ۵ شروع شده و یگانها در حال عملیات هستند و گردان در حال آموزش و سازماندهی
۶۵/۱۲/۱۱:گردان در حال آماده‌ باش است و کار توجیه نقشه فرماندهان در حال انجام است. محل مأموریت غرب کانال ماهی ابلاغ شده
-ساعت ۲۱ گردان با اتوبوس به سمت شلمچه ستون کشی نمود.
۱۲/۱۲/۶۵:بعد از نماز مغرب و عشاء نیروهای گردان فتح و دسته ویژه به سمت منطقه عملیات حرکت کردند نصر و فجر در محل آماده هستند.
-ساعت ۲۳ نیروها زیر آتش شدید و با تعدادی مجروح و شهید به محل عملیات رسیدند و عملیات آغاز شد.
۶۵/۱۲/۱۳:ساعت۲ بامداد منطقه عملیات از سه جهت زیر آتش شدید عراق است و گروهان فتح چندبار حمله کرده و درگیر است و بخشی از کانال دو جداره را تصرف کرده
-ساعت۵ بامداد دسته ویژه برای کمک وارد شده و با درگیری شدید پیشروی می‌کندعراقی‌ها به شدت مقاومت می‌کنند تعداد زیادی مجروح شده به عقب می‌روند وبخش دیگری از کانال را گردان تصرف می‌کند.
-ساعت۷ صبح عملیات به روز کشیده و برادر خسرو چپردار فرمانده دسته ویژه در محل با تعدادی بچه‌ها شهید و تعدادی در میان سیم‌خاردارها در بین محل درگیری با عراقی‌ها مجروح و باقی ماندند ولی تصرف منطقه کامل نشده
-ساعت ۸ صبح در محل کانال نیروهای گردان تقریباً در محاصره عراق هستند و مقاومت می‌کنند درگیری و آتش شدید است.
-ساعت۱۰ صبح شدت حمله عراق با وجود کشته بسیار زیادی که می‌دهد کم نشده، و مکررحمله می‌کنند در راست کانال از کشته‌های عراقی تپه درست شده
-ساعت ۱۰ صبح گروهان ادوات گردان سعی می کند با آتش خمپاره ۶۰ شدت حمله عراقی‌ها را کم کند
-ساعت ۱۲ مهمات بسیار کم شده و بچه‌ها در سنگر عراقی‌ها دنبال مهمات هستند و عراق مکرر پاتک می‌کند.
-ساعت ۱۳ عراقی‌ها پاتک شدیدی می‌کنند و همزمان از سه جهت کانال را زیر آتش دارند نیروها پاتک را جواب دادند و کشته زیادی گرفتند.
-ساعت۱۴ فرمانده گردان اعلام می‌کند از کانال دو جداره به سمت دژ اصلی عقب‌نشینی کنیم عراق روی دژ اصلی و کانال دو جداره همزمان پاتک کرده.
-ساعت۱۵ برای خروج از کانال نیروها باید از روی دژ عبور کنند. گرینوف برقی وقناسه‌های عراق به شدت روی این محل آتش دارند و تعداد زیادی از نیرو‌هاشهید و مجروح می‌شوند.
-ساعت۱۵:۳۰ تعدادی از نیروها که از کانال به دژ اصلی آمدند در دژ اصلی باعراقی‌ها درگیرند و عراق از انتهای کانال دوجداره هم پاتک کرده
-ساعت۱۶ روی دژ کمی عقب‌تر از ورودی کانال دوجداره باقی مانده گردان جمع شده وخط مقاومت تشکیل می‌دهند عراق از شمال و غرب منطقه را شدید زیر آتش دارد.
-ساعت ۱۶ به گروهانهای فجر و نصر در عقب اعلام شده خود را به خط برسانند.
-ساعت۱۶:۳۰ خط مقاومت در دژ اصلی شکل گرفته و نیروهای پراکنده جمع شدند ودرگیری شدیداً ادامه دارد دو تانک از لشکر فجر هم به کمک آمدند.
-ساعت ۱۷ همزمان با ورود ستون گروهان فجر و نصر به محل درگیری عراق با دهها تانک و نفربر و حدود هزار نیرو پاتک کرد.
-ساعت۱۷:۱۵ نیروهای فجر و نصر به محض رسیدن به خط مقاومت با سرعت و خودجوش دردشت بین دژ اصلی و کانال ماهی با عراق درگیر شدید می‌شوند.
-ساعت ۱۷:۳۰ درگیری شدید ادامه دارد و نیروهای گردان به سرعت تانکها و نفربرهای عراق را می‌زنند. عراقی‌ها شدید غافلگیر شده‌اند.
-ساعت۱۸ هوا در گرگ و میش غروب است عراقی‌ها به شدت در حال فرار هستند ونیروهای گردان در تعقیب و تیراندازی و درگیرند. دشت از تانکهای زده شدهعراق مثل روز روشن شده
-ساعت۱۸:۳۰ نیروها در حال تشکیل خط دفاعی هستند و عراق عقب نشینی کرده ولی آتشباری می‌کند فرمانده گردان شدید مجروح و به عقب منتقل می‌شود.
-ساعت ۲۰ خط پدافند تشکیل شده و گردان باسازماندهی مجدد در محل توسط جانشین گردان مأموریت پدافند گرفت.
۶۵/۱۲/۱۵:نیروهای پدافند گردان دریافتند که منطقه درگیری عملیات دقیقاً محل عملیات مرحله دوم است ولی سمت درگیری گردان و عراقی‌ها عوض شده از اینکه انتقام مرحله دوم را گرفتند خیلی خوشحالند و آن را عنایت خدا می‌دانند.
۶۵/۱۲/۱۸:مأموریت پدافندی گردان پایان یافته، به کوثر بر می‌گردند و به مرخصی می روند.

مشخصات عملیات کربلای ۵:
نام‌ عملیات: کربلای‌۵ و عملیات‌ تکمیلی
زمان‌ اجرا: ۱۰/۱۹ /۱۳۶۵
مدت‌ اجرا:۷۰ روز
تلفات‌ دشمن‌: ۴۲۷۰۰ (کشته، زخمی‌ و اسیر)
رمز عملیات: یا زهرا(سلام‌ الله‌ علیها)
مکان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ شرق‌ بصره‌ -سراسر محور جنوبی‌ جنگ‌
ارگان‌های‌ عمل‌کننده: سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌
اهداف‌ عملیات:انهدام‌ ماشین‌ جنگی‌ دشمن، گشودن‌ راه‌ برای‌ سرنوشت‌ جنگ‌ طولانی‌ و پاسخ‌ به‌ انتظارات‌ مردم‌ و تهدید شهر بصره‌.

نقشه عملیات

About مدیر اصلی